gratis verzending vanaf 75€

Voedzaam granenpapje met bessen en rode jujubedadels

een recept dat jujube dadels combineert met andere kruiden en voedingsmiddelen om de milt te versterken:

Granenpap met Jujube Dadels en bessen

Ingrediënten voor 4 desserts of 2 ontbijten:

  • 1 kopje witte jasmijnrijst 
  • 3-4 rode jujube dadels of minder indien je zeer gevoelig bent aan koolhydraten.
  • 2 eetlepels gedroogde goji-bessen of moerbei
  • 4-5 kopjes water
  • 1/4 theelepel gedroogde astragalus en zoethout (om het bloed om te zetten in energie).
  • enkele zaadjes karwij (om de koolhydraten beter te kunnen verteren).
  • Honing (optioneel, naar smaak)

Aanpassingen:

Gebruik gierst of geparelde gerst of sorgo in de warmere periode van het jaar. Rijst is eerder voor de winter.

Jujube en Gojibessen zijn opwarmend van aard, gebruik kersen of blauwe bessen of witte moerbeien of braambessen in de warme periode van het jaar of als je je van binnen warm voelt. 

Vervang karwij door anijs of venkel als het zeer koud is of je jezelf niet opgewarmd krijgt.

Bereidingswijze:

  1. Spoel de rijst grondig af en laat deze uitlekken.

  2. Doe de rijst en 4-5 kopjes water in een pan en breng aan de kook.

  3. Zet het vuur laag en laat de rijst sudderen totdat deze zacht en gaar is, roer af en toe. Dit kan ongeveer 30-40 minuten duren.

  4. Voeg de gewassen en ontpitte rode jujube dadels en gedroogde vruchten en de karwij toe aan de granen ongeveer 10 minuten voordat de rijst klaar is. Laat ze meekoken.

  5. Als het graan gaar is en de dadels en goji-bessen zijn opgenomen, haal de pan dan van het vuur. Voeg dan de hartgespan toe laat nog even enkele minuten intrekken. Kook de hartgespan niet van in het begin mee dan wordt het te bitter.

  6. Voeg honing toe als zoetstof, indien gewenst.

  7. Serveer de granenpap warm als ontbijt of als voedzame snack.

Dit recept combineert de miltversterkende eigenschappen van jujube dadels met de voedingsstoffen van goji-bessen en de voedzaamheid van granen. Het is een comfortabel en voedzaam gerecht dat vaak wordt genoten in de Chinese keuken, vooral tijdens de herfst en winter om de milt en de algehele spijsvertering te ondersteunen. Kies voor de zomer warm of als je het warm hebt andere granen en andere bessen zoals vermeld bij de aanpassingen. Als je niet gewoon bent van koolhydraten te eten, begin dan met zeer kleine porties.

Maak ook kennis met de andere recepten.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.